منتدي شباب إمياي

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدي شباب إمياي

مجلس الحكماء

التسجيل السريع

:الأســـــم
:كلمة السـر
 تذكرنــي؟
 
لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Support


+5
engineer
عبدالله السعيد
سحر الشرق
bedomaster
أحمد الله
9 مشترك

    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    avatar
    أحمد الله
    المـــــشـــرف الـــعام
    المـــــشـــرف الـــعام


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 6069
    العمر : 35
    تاريخ التسجيل : 17/04/2009
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-18
    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 30

    عام لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف أحمد الله 11/11/2009, 3:06 pm


    الفـــــــــ شـــل





    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 2416088740_34f57f3b8b





    امـــــــ



    النــجـــــــــــاح






    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 159_1252962967





    هل شعـــــرت مرة بالإحباط ؟



    هل اعتقدت مرة إنك جربت كل الطرق الممكنة عشان توصل لحاجه معينة، وفشلت في كل مرة.. وده خلاك تشعر باليأس وتتوقف عن المحاولة ؟



    ناس كتير مننا بيجربوا الفشل.. ولما ده يتكرر بيعتقدوا إنه مؤشر لأنهم غير
    ناجحين في حياتهم.. وإن أفضل طريقة عشان يتوقفوا عن الشعور بالإحباط هو أن
    يتوقفوا تماما عن المحاولة.. ويرضوا بالأمر الواقع.



    إيه الموضوع ده بقى ؟





    طيب.. عشان نعرف إيه الحكاية تعالوا نعرف إيه هو النجاح بالضبط ؟؟؟



    ما النجاح ؟



    فيه تعريفات كتير للنجاح.. لكن التعريف اللي أقنعني فعلا هو التعريف التالي :

    (النجاح هو القدرة على الانتقال من فشل إلى فشل دون أن تفقد حماسك)

    "ونستون تشرشل"



    خدت بالك من المقولة دي ؟



    لو قرأت قصص الناجحين في أي مجال هتكتشف حاجة غريبة قوي.. هتلاحظ إن أي
    شخص ناجح في أي مجال مر بسلسلة من الفشل في بداية مشواره.. لكنه كمل
    محاولاته لحد ما وصل للنجاح اللي وصل له ..



    يعني الفرق بين الناجح والفاشل هو إن الفاشل توقف عن المحاولة وشعر باليأس .. لكن الناجحين مابيعرفوش الشعور ده ..



    ناخد مثال على الموضوع ده ..



    "توماس أديسون" والمصباح الكهربائي





    كتير من الناس بيعتبروا "توماس أديسون" من أكثر العلماء اللي أثروا في حياتنا باختراعاتهم.. لأن ماحدش فينا يقدر يتخيل الحياة من غير المصباح الكهربائي..



    "توماس أديسون" يعتبر فعلا من أهم
    العلماء في تاريخ الإنسانية وله أكثر من براءة اختراع .. لكن هل تعلم أنه
    مر بسلسلة مريعة من الفشل قبل اختراع المصباح الكهربائي ؟



    حاول "توماس أديسون" وأجرى العديد من التجارب لأنه كان يؤمن بفكرته.. فكرة إنه يخترع حاجة بتنور..



    وتكررت تجاربه الفاشلة حتى وصلت إلى 9999 تجربة.. تخيل !! ؟؟



    وفي حديث مع وسائل الإعلام سأله أحدهم:

    "سيد أديسون.. لقد فشلت 9999 مرة، إنت فاشل عالمي.. لماذا لا تتوقف عن هذه التجارب الفاشلة ؟"



    عارفين كان رده إيه ؟؟



    قال "توماس أديسون":

    (الفاشلون هم أناس لم يعرفوا كم كانوا قريبين من النجاح حين توقفوا!!)

    شايف الكلام ؟



    يعني لما تجرب كل الطرق الممكنة عشان توصل لهدفك .. قبل ما تشعر باليأس وتتوقف اعرف إنك قربت جدا من هدفك ..

    ممكن تكتشف إنك توقفت قبل ما توصل لهدفك بخطوة ..



    هاقول حاجة صغيرة..

    فيه حكيم صيني قال:

    (حينما ينغلق أمامك باب الأمل.. لا تتوقف لتبكي أمامه طويلا.. لأنه في هذه اللحظة انفتح خلفك ألف باب ينتظرون أن تلتفت لهم!!)



    لما تلاقي نفسك يئست اعرف إن نجاحك قرب .. لما تلاقي فشلك تكرر اعرف إنه
    مش فشل.. بل تجارب ستسفيد منها في المرة القادمة لتصل إلى هدفك..

    جرب بنفسك



    لحظة من فضلك !!!!!...ممكن



    هاقول لك حاجة تجربها:

    اقعد في مكان هادي وغمض عينيك..( متنامش طبعا)

    فكر في فشل حصل لك في أي موقف في مواقف حياتك ..



    فكر بينك وبين نفسك :

    هل لو حصل لك دلوقتي (في الزمن الحالي) هذا الموقف.. هل هتتصرف بنفس الطريقة أم ل لا ؟؟

    هه؟؟

    أكيد لأ.. مش كده ؟

    عارف ليه ؟



    عشان التجربة دي علمتك وخلتك أقوى وأكثر خبرة ..

    تبقى مش فشل ..!



    أيوه .. هي دي الحقيقة .. لو عايز تشوف نفسك فاشل هتشوف نفسك فاشل فعلا..
    إنما لو عايز تستفيد من كل المواقف اللي حسيت إنك أخفقت فيها.. هتلاقي
    جانب مضيء ماكنتش واخد بالك منه .. وهتستفيد من تجارب حياتك بدل ما تخليها
    تضرك..



    الخلاصة

    مافيش حاجة اسمها فشل ..



    فيه حاجة اسمها تجارب اتعلمنا منها، وهتخلينا نمشي في الطريق الصح .. ومانغلطش نفس الأخطاء بتاعتنا..



    ماتخليش أي حاجة تخليك تتوقف عن المحاولة .. التجارب غير الناجحة دي مجرد
    خبرات اتعلمنا منها ازاي نكون أفضل .. خليها حافز للاستمرار مش مبرر
    للتوقف عن المحاولة... ممكن تكون قربت جدا وفاضل لك خطوة .. لكن الإحباط
    خلاك تتوقف قبل هدفك بسنتيمترات !



    - حاولت تحقق هدفك وجربت أكتر من مرة لحد ما يئست ؟

    - دورت على وظيفة ومالاقتش، فتوقفت عن المحاولة ؟

    كان لك حلم وبطلت تسعى ليه، لأن حد أقنعك إن مافيش فايدة ؟




    كتير من التعليقات اللي هتيجي على المقال ده هتقول إن مافيش فايدة ومافيش
    أمل والكلام اللي اتبرمجنا عليه .. ماتسمعش الكلام ده وخليك ماشي في طريق
    نجاحك..



    الناجحين أقل من الفاشلين .. لأن النجاح صعب مش عشان أي حاجة تانية ..
    اللي يقول لك إن مافيش فايدة، اعرف إنه مستسلم ومش عايز يبقى من القلة
    الناجحة في الحياة.. لأن الناجحين مابيعرفوش الكلمة دي ..



    معظم الناجحين في مصر أو غيرها .. كانت الظروف ضدهم وفشلوا كتير (فكر في الأمثلة اللي تخطر على بالك) .. لكنهم ماستسلموش ..



    هو ده الفرق ..

    لو المستسلمين دول أحبطوك وحسسوك إن النجاح مستحيل .. يبقى اقرأ هذا المقال مرة أخرى ...



    وخليك فاكر

    احنا بنعيش في الدنيا دي حياة واحدة بس .. خليها تبقى أفضل حياة ممكنة





    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Looooooone





    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 123918xheac5dzk4





    واخيرا مع بعض الكلمات ..







    الفشل ... هى نقطة التحول فى حياة الانسان عندما يعى جيداً انه ..



    على بعد خطوات قليلة من النجاح وهو لا ..... يدرى



    فلابد ان تدرى وتعى جيداً ان الفشل ........... هو بداية النجاح



    الفشل هو كائن معنوى يعلمك كيف تكون تجربتك فى المرة القادمة



    فلا بد ان تسمع له جيداً . ولا تتركـــه



    وحاول ان تجرب بشتى الطرق الاخرى ... ولأنه



    مضى الكثير من المحاولات السابقة ..... فأصبر



    قد مضى الكثير ولم يتبقى ...... الا القليل



    لو ان الفشل هذا انسان ........ لقبلته



    لانه معلمى الذى اتى الى بدون ان اترجاه ........



    فقط هو اتى ..... ليعلمنى كيف احاول مرة اخرى ..



    هو يذكرنى ماذا فعلت فقط ..... كى اتذكر بأن لا اسير فى المحاولة الماضية



    ولتكون محاولاتى جديدة .. ايجابية ....



    الفشل قد اخرج علماء ومخترعين ورؤساء الى العالم وقد عرضهم علينا



    كمثال ظاهر ....... وكانه يقول انظر الى هؤلاء ... لايختلفون عنك بشىء



    الفرق الاوحد انك قد تركت طريقك ولم تمضى فى محاولاتك فأجعلهم مثل لك تحتذى بهم



    فى محاولاتك



    اعرف ان الفشل والنجاح وجهان لعمله واحدة ....

    لأن الفشل المعلم والنجاح هو النتيجة المثمرة



    فقط ادر ظهرك للنجاح





    لولا النهار ......... ماكان الليل



    لولا العذاب ......... ماكانت الراحة



    لولا الحرارة ......... ماكانت البرودة



    لولا الحزن .......... ماكانت السعادة



    لولا الامس ......... ماكان الغد



    لولا الاصرار ......... ماكان التقدم



    لولا الفشل ........ ماكان النجاح







    دمـــــتــم بـخـــــــيــر



    تحيــــــــــــــــاتـــــى






    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 123918xheac5dzk4

    منقول للامانة








     


    bedomaster
    bedomaster
    هيئة الإشراف
    هيئة الإشراف


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 1625
    العمر : 40
    تاريخ التسجيل : 15/08/2009
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Swimmi10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-18

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف bedomaster 23/11/2009, 12:13 am

    (الفاشلون هم أناس لم يعرفوا كم كانوا قريبين من النجاح حين توقفوا!!)

    اولا : موضوع اكثر من رائع وانا حقا لم انتبه اليه الا الان وانا احييك علي اختيارك للموضوع يا دكترة وانا اعتبر هذه الكلمات هي حكم ومواعظ لابد ان نعتبر بها ونتعظ منها فكم من موقف في حياتنا فعلا وكم من تجربة انتهت بالفشل ...
    وانا من داخلي اؤمن بان الانسان الفاشل هو الذي لم يجد الحل لمشكلته ولم يسعي لها ..
    ولننظر الي رجال الاعمال الناجحين صدقوني ليس هناك مصطلح في قاموس حياتهم اسمه الفشل لانهم يحاولون ويحاولون الي ان يصلوا الي الطريق فاذا اكتشفوا ان هذا الطريق به شائكة او منحنيات سلكوا طريق اخر الا انهم لا يرضون بالانهزام او بالانكسار...
    لما لا نكون مثل هؤلاء ....؟؟
    لما نرضي لحياتنا الاختيار الاول فقط او الثاني او الثالث...؟؟
    لماذا لا نجرب الاختيار الثلاثون مثلا او الاربعون ...؟؟
    لماذا لا نسعي دائما في حياتنا وانا مع مقولة ليس هناك شئ اسمه المستحيل ...
    لان المستحيل هو الذي يصنعه الانسان الفاشل ...
    كم وكم وكم من تجارب فعلا انتهت بالفشل ولكن لان صاحبها يري اطياف النجاح امامه فهو مؤمن بتجاربه...
    المشكلة الرئيسية ان العيب فينا وليس في الاخرين..
    تراكم ثقافات خاطئة في معتقداتنا توحي الينا ان التجربة نحكم عليها من موقف او اثنين ولكن الجهاد في سبيل التجربة والمحاربة من اجلها هو شعور نابع من داخل الفرد انه حتما سينتهي الي نتيجة ....
    اشكرك اخي احمد لسعة صدرك وارجو ان تتقبل كلماتي وجزاكم الله كل الخير...
    سحر الشرق
    سحر الشرق
    عضو مؤسس
    عضو مؤسس


    النوع : انثى
    عدد المشاركات : 859
    العمر : 35
    تاريخ التسجيل : 30/10/2009
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-50

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف سحر الشرق 24/11/2009, 8:26 pm

    موضوع رائع جداااا
    avatar
    عبدالله السعيد
    مشرف القسم الطبى


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 2737
    العمر : 34
    تاريخ التسجيل : 11/07/2009
    المهنة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Doctor10
    البلد : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 3dflag10
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Sports10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-50
    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 30

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف عبدالله السعيد 24/11/2009, 11:38 pm

    لولا الفشل ........ ماكان النجاح

    الفشل مفتاح رئيسي من مفاتيح النجاح بشرط الا يكون مقترنا بالياس والاحباط ..

    توبيك جامد يا دكتره ..

    الامتحانات اخبارها ايه ؟
    engineer
    engineer
    عضو مؤسس
    عضو مؤسس


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 925
    العمر : 44
    تاريخ التسجيل : 06/09/2009
    المهنة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Engine10
    البلد : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 3dflag23
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-10

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف engineer 26/11/2009, 7:53 pm

    موضوع ممتاز ورائع جدا بل من الحكم كما قال الإخوة الأفاضل
    و يعتبر كذلك من الموضوعات التى تبث روح الأمل والتحدى المباح بين الشباب والتى تكتب فى هذا المنتدى المبدع بأعضائه ذوى العقول المستنيرة المثقفة بالثقافة النقية البعيده عن الأنحراف أو التخبط فيما لا يفيد .
    ولكن هل يتسع صدر حضرتك لهذه الملحوظة البسيطة والتى لا تعد أبدا نقضا لذلك الموضوع بل مجرد استثناء بسيط:
    وأقول ذلك خوفا من أن يفهم بعض الشباب ذلك الموضوع بصورة خاطئة غير التى يقصد منها.كأن يمكث الشاب فى تعليمه أكثر من اللازم، وغيرذلك وهكذا .....
    أقول أن هناك بعض التجارب الناجحة من أول مرة وما ذلك الا بفضل الله تعالى وتوفيقه ومنه على أصحاب هذه التجارب ولن أتعرض لسير الأنبياء فهم معصومون جميعا.
    ولكن الصحابة مثلا رضوان الله عليهم جميعا (مع أنهم يخطئون ويصيبون )الا أن تجاربهم لما كانت أقرب الطرق تطبيقا لكتاب الله ونهج النبي صلى الله عليه وسلم وذلك لقرب عهدهم من النبوة كانت بالفعل أصوب التجارب وأشرفها على وجه الأرض بعد الأنبياء والمرسلين.
    أقصد بذلك أنه كلما كان الفرد الى الله أقرب وعلى طاعته أدوم والى نهج رسوله أميل كانت تجاربه الى الصواب والصحة والكمال أقرب وعن الفشل أبعد .
    ولا يعنى ذلك نقض الموضوع المذكور أبدا بل إستكمال كنت أرجو إضافته وأرجو تقبله منى بصدر رحب ومناقشتى فيه لو كان قد جانبه من الصواب شئ
    وجزاكم الله خيرا
    فايز مع الله
    فايز مع الله
    عضو ماسي
    عضو ماسي


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 313
    العمر : 29
    تاريخ التسجيل : 17/07/2009
    المهنة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Studen10
    البلد : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 3dflag23
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-10

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف فايز مع الله 27/11/2009, 6:23 pm

    ان الانسان يجتاج للاصرار ومواجهة الصعاب والاعتماد على الله وتذلل
    والله المستعان

    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 574395
    أسامة عبد العزيز
    أسامة عبد العزيز
    الشخصيات الهامة
    الشخصيات الهامة


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 429
    العمر : 34
    تاريخ التسجيل : 29/08/2009
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-46

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف أسامة عبد العزيز 27/11/2009, 8:46 pm

    موضوع راائع يا دكتور ..بس احنا دائما نحب النجاح ولا نحب الفشل ..

    واذا فشل تكون دى النهاية للاسف من وجهة نظره ..

    لا يفكر مرة أخرى فى المحاولة... نحن نريد نجاحا جاهزا ..بدون تعب للاسف ...تقبل مرورى
    avatar
    أحمد الله
    المـــــشـــرف الـــعام
    المـــــشـــرف الـــعام


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 6069
    العمر : 35
    تاريخ التسجيل : 17/04/2009
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-18
    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 30

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف أحمد الله 27/11/2009, 10:42 pm

    كل عام أنتم بخير . وأعاد الله عليكم هذه الأيام دائما بخير

    Embarassed على مروركم .. ويارب يكون الموضوع عجبكم
    saber
    saber
    صاحب مكان
    صاحب مكان


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 1246
    العمر : 35
    تاريخ التسجيل : 13/07/2009
    المهنة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Accoun10
    البلد : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 3dflag21
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Joggin10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-10
    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 11201022982

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف saber 2/12/2009, 10:50 am

    موضوع اكثر من رائع يادكتور
    avatar
    أحمد الله
    المـــــشـــرف الـــعام
    المـــــشـــرف الـــعام


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 6069
    العمر : 35
    تاريخ التسجيل : 17/04/2009
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-18
    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 30

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف أحمد الله 11/12/2009, 12:19 am

    الرائع هو تواجدك فى الموضوع

    ما حضرتك بقيت خبرة بقى فى التنمية البشرية .. هههه
    علاء داود
    علاء داود
    عضو مؤسس
    عضو مؤسس


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 609
    العمر : 41
    تاريخ التسجيل : 23/04/2009
    المهنة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Engine10
    البلد : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 3dflag23
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Writin10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-20

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف علاء داود 11/12/2009, 9:19 pm

    طبعا Embarassed جزيلا للدكتور احمد وانا لما قريت المقال فعلا حسسني اني الفشل ده اد ايه هو شئ عظيم وانا قررت اني افشل وبدعوا الناس معايا للفشل
    بس لي اقتراح اننا ممكن نستضيف احد الفاشلين ويحكي لنا تجربته عن الفشل عشان نستفيد منها ونسير علي نهجة
    والعضو بيدو ماستر هو اللي هيشوف لنا احد الفاشلين لاني بثق في اختياراته وهيجيب لكم افشل حد في الدنيا


    مداعبة ارجو منها رسم ابتسامة علي وجوه باسمة
    bedomaster
    bedomaster
    هيئة الإشراف
    هيئة الإشراف


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 1625
    العمر : 40
    تاريخ التسجيل : 15/08/2009
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Swimmi10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-18

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف bedomaster 12/12/2009, 2:39 am

    البشمهندس الرائع علاء اشكرك علي ثقتك الغالية في شخصنا المتواضع
    وانت عارف ان في واحد بس هو افشل واحد عرفته في حياتي
    كما انه مثل رائــــــع للغباء المتناهي ...
    ومش عارف هي الدنيا ملطشة معاه ؟
    ام انه يستعرض بغبائه وفشله ...
    وفعلا ده لازم نعمل معاه لقاء حر في المنتدي بس علشان نتجنب وسائل فشله وما اكثرها
    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 441702 لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 441702 لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 441702
    علاء داود
    علاء داود
    عضو مؤسس
    عضو مؤسس


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 609
    العمر : 41
    تاريخ التسجيل : 23/04/2009
    المهنة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Engine10
    البلد : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 3dflag23
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Writin10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-20

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف علاء داود 12/12/2009, 10:15 am

    انا لما اديت رايي انك انت اللي تختار لنا نموذج فاشل انا طبعا تاكدت انك هتختار حد الفشل يقول له يا عمي ... وده طبعا معهود عندكم يا اخ بيدو .... واظن اني انت كان ليك تجربة مع الشخص ده .. يا ريت تحكيها لنا وازاي انت قدرت تستفيد من خبرااتة الطويله مع الفشل ... وهل يا تري ده اثر علي شخصيتك ؟وانت طبعا ما زلت محتفظ بعلاقتك الحميمة معاه وده طبعا لانك حد مهذب ومش بتنكر الجميل بالعكس بتشكر المعرزف . ولو حبيت تقدم له كلمة شكر يا تري هتقول ليه ايه ؟
    في انتظار ردكم .....
    bedomaster
    bedomaster
    هيئة الإشراف
    هيئة الإشراف


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 1625
    العمر : 40
    تاريخ التسجيل : 15/08/2009
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Swimmi10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-18

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف bedomaster 13/12/2009, 2:02 am

    علشان خاطر البشمهندس نقدم حوار مع فاشل ...
    والفاشل النهاردة مش اي فاشل ..

    انا طبعا تاكدت انك هتختار حد الفشل يقول له يا عمي

    ده الفشل مش يقوله يا عمي وبس ..ده الفشل بنفسه زهق منه لانه انسان حياته مليئة بالصراعات الداخلية والخارجية وعلي السطوح وفي كل حتة ..


    وده طبعا معهود عندكم يا اخ بيدو

    ارجو ان توضح مغزي كلامكم يا بشمهندس حتي لا يظن احد ظن السوء وانا اعترف بمعرفتي بهذا الفاشل فلقد طالني منه ما طال ويكفي ان له الشرف انه فشلني انا الاخر ..

    .. يا ريت تحكيها لنا وازاي انت قدرت تستفيد من خبرااتة الطويله مع الفشل

    صدقني يا اخ علاء انا بحاول ادور علي موقف واحد ليه نجح فيه مش لاقي وبعدين ده حطم الارقام القياسية في الفشل ودخل موسوعة جينز وجبردين وكستور في الفشل وربنا يسترها علينا
    لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 441702 لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 441702
    وهل يا تري ده اثر علي شخصيتك ؟وانت طبعا ما زلت محتفظ بعلاقتك الحميمة معاه وده طبعا لانك حد مهذب

    اشكرك يا بشمهندس علي اطرائك وعلي كلماتك التي لا نستحقها وطبعا المثل بيقول من جاور السعيد بيسعد ومن جاور الفاشل بيفشل ...
    وللاسف انني مازلت محتفظ بعلاقتي معاه وهذا الشخص واخدها مصالح مش اكثر وانت تعلم ذلك..
    . ولو حبيت تقدم له كلمة شكر يا تري هتقول ليه ايه
    ؟

    والله يا اخ علاء نفسي اقوله كفاية وابعد عن حياتي ابوس رجلك ...


    كان هذا حوار مع فاشل وياريت ننزل حلقات حوار مع ناجح وهيكون ان شاء الله ابو المذكور الفاشل ولكن في حلقة قادمة ...
    دمتم ودمنا في حفظ الله ورعايته
    وجزاكــــــــــــــــم الله خيرا
    علاء داود
    علاء داود
    عضو مؤسس
    عضو مؤسس


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 609
    العمر : 41
    تاريخ التسجيل : 23/04/2009
    المهنة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Engine10
    البلد : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! 3dflag23
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Writin10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-20

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف علاء داود 16/12/2009, 6:45 am

    [size=18][/size]


    Embarassed ليك اخ بيدو علي صراحتك الجميلة دي وده كان حوار كان لازم نسمعه من زمان

    ويا ريت يا اخ بيدو تعمل لنا معاه لقاء مفتوح بحيث كل اعضاء المنتدي يستفيدوا منه باكبر قدر ممكن.

    دمتم سالمين
    bedomaster
    bedomaster
    هيئة الإشراف
    هيئة الإشراف


    النوع : ذكر
    عدد المشاركات : 1625
    العمر : 40
    تاريخ التسجيل : 15/08/2009
    الهواية : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Swimmi10
    مزاجي النهاردة : لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !! Pi-ca-18

    عام رد: لولا الفشل ........ ماكان لللنجاح وجود !!

    مُساهمة من طرف bedomaster 22/11/2011, 5:35 pm

    مر تقريبا عامان علي هذا الموضوع الرائــــــــــع والله لكم أخذت منه من العبر

    موضوع رائع ويستحق التثبيت لما فيه من فوائد عظيمة

    كما أنني أشكر صاحبه الذي طال غيابه عن المنتدي كان الله معه ....

    وليت هذه الكلمات تأخذنا في ظل هذه الاحداث والصراعات التي نعيشها الان

    لتنقلنا نقلة عظيمة ولتعطينا دفعة للأمام ...

    دمتم في حفظ الله أعضاء منتدانا الكرام ...

    وعاشت لنا مصر وشعبها حرة مسالمة امنة مطمئنة

      الوقت/التاريخ الآن هو 5/2/2023, 7:25 pm