بسم الله الرحمن الرحيم
************************
المشهد الثانى
*****************
[ داخل غرفة الإجتماعات بالكنيسة يجلس القس زكريا والقس فيليب والقس فلوبرس]
يدخل عليهم مينا..
مينا:- صباح الخير
القساوسة:- صباح النور
مينا:- معلهش أنا إتأخرت شوية .
فيليب:- لسه ميعاد المناظرة ما بدأش .........عملت إيه ؟؟؟
مينا:- كل خير ..إتفضل شوية شبهات من قناة الحياة ومن الإنترنت ومن الكتب إللى أخذتها
فيليب:-ورينى كده ..[ ينظر فيليب إلى كراسة مكتوب بها الشبهات] ..تمام تمام
شوف يا مينا .كل الشبهات إللى إنت كتبتها ..إحنا عارفينها كويس ..بس أنا
كنت عاوزك تشوف كتب المسلمين بنفسك عشان تعرف الإسلام على حقيقته أكتر من
إللى شوفتها من [ الجماعة ] إللى كنت فيها ..
مينا:-....بس فيه شبهات بصراحة حاسس إنها ملهاش لزمة
فيليب:- فى حاجة يا مينا إسمها ملهاش لزمة!!! شبهات إيه دى ؟؟
مينا:- إهه أنا كتبتها فى صفحة لوحدها...
فيليب:- [ينظر فى الصفحة] .....دى ملهاش لزمة..دى شبهات فى منتهى الأهمية
مينا:- أصل الشبهة دى مثلاً بتقول [عن جميع ابن
عمير قال دخلت على عائشة مع أمي وخالتي فسألتاها كيف كان رسول الله
صلى الله عليه وسلم يصنع إذا حاضت إحداكن قالت كان يأمرنا إذا حاضت
إحدانا أن تأتزر بإزار واسع ثم يلتزم صدرها وثدييها ]
فيليب:- وبعدين ..
مينا:- لما دورت عليه لقيته مذكور فى الأحاديث الضعيفة..أهه[ هذا الحديث
منكر وقد أورده الالباني في سلسلة الاحاديث الضعيفة [ ضعيف النسائي ]
وبرضه فى حديث ثانى[ مذكور بروايتين ...عن إن
الوحى كان يُعرف عن طريق أن يجلس الرسول على فخد زوجته خديجة ...برضة
مكتوب إن الرواية الأولى فيها [إنقطاع] ..والرواية الثانية [مرسلة ] ]
[فيليب يظهر على وجهه الضيق]
مينا [ يكمل] وكمان فيه رواية من كتاب الطبقات الكبرى لإبن سعد عن [ التشكيك فى طهارة السيدة آمنه]
فيليب:- والكتاب ده جبته منين ؟؟
مينا :- لأ ده أنا دخلت على موقع إسلامى عشان أشوف هيردوا إزاى ..لقيت الشبهة دى مكتوبة فقلت أما أخدها ..بس لقيت الرد عليها [ إن
الروايتين فى الكتاب عن هذا الموضوع قالهما محمد بن عمر بن واقد الواقدي
الأسلمي وهو رجل قالوا عنه قال البخاري : الواقدي مديني سكن بغداد متروك
الحديث تركه أحمد وابن نمير وابن المبارك وإسماعيل بن زكريا .. وكمان قالوا عنه....
فيليب:- [ يقاطعه] خلاص يا مينا ..أنا المهمة إللى كلفتك بيها إنك تبحث عن
الشبهات ..ملناش بقى دعوة بالحديث الضعيف وإللى مش ضعيف ولا بالواقدى
وإللى مش واقدى ...إللى يهمنا إنها شبهات وخلاص
مينا:- بس...
فيليب:- إحنا إللى يهمنا إننا نهاجم الإسلام وبس فهمت يا مينا
يا مرقس روح نادى ميشيل ...أما نشوف أخرتها إيه
على فكرة أنا إتصلت بالأنبا [ أوغسطنيوس] خال ميشيل وهيجى النهارده
زكريا : ليه؟
فيليب:- عشان يحاول يقنع إبن أخته ..لأنى قلتله على موضوع المناظرة
.وقلتله إن دى آخر حاجة ممكن نعملها معاه وبعد كده مافيش قدامنا غير إننا
نرحله على وادى النطرون يعيش هناك طول عمره ....فقلت يمكن يقدر يقنعه
ويرجع عن إللى فى دماغه
زكريا: الظاهر مافيش غير كده
[ يدخل ميشيل الحجرة]
زكريا:- تعالى أقعد يا ميشيل...مش ناوى ترجع عن إللى فى دماغك؟؟
ميشيل :- ياريت حضرتك تبتدى المناظرة
زكريا :- أنا عاوز أعرف إيه مشكلتك ..إيه إللى شفته فى عقيدة الإسلام وما شفتوش فى عقيدتنا؟؟
ميشيل:- أنا شفت فى الإسلام عقيدة واضحة وضوح الشمس شفت العقيدة دى مكتوبة
فى كل سورة وفى كل آية وكل حديث من أحاديث الرسول صلى الله عليه وسلم
عقيدة بتقول [ إن الله واحد لم يلد ولم يولد وليس له ولد وليس له بنات
وليس له شريك فى الملك وليس له ولى من الذل وليس كمثله شئ وهو الخالق
المصور القادر المقتدر هو القاهر الذى لا يقهر يجير ولا يجار عليه الأرض
جميعاً قبضته يوم القيامة والسموات مطويات بيمينه مالك الملك ذو الجلال
والإكرام] ..عقيدة لا تحتمل القيل والقال لا تحتمل الإعتراض من أحد
,,,عقيدة ما فيهاش ألغاز أو غموض...
المسلمين كلهم ما فيش فيهم حد بيقول أن الله إثنان أو ثلاثة لأن عندهم آيات واضحة صريحة تنطق بالحقيقة أن الله واحد لا شريك له..
فيليب:- وإحنا إللى عقيدتنا فيها الغاز وغموض ؟؟؟..إحنا عقيدتنا واضحة وضوح الشمس
ميشيل:- فين الوضوح ده لو كان فيها وضوح ما كنتوش إنقسمتم . ووبقيتم تختلفوا فى العقيدة
الأرثوذكس: طبيعة واحدة لله الكلمة المتجسد.
الكاثوليك: طبيعتين للمسيح
البروتستانت: طبيعتين للمسيح
أما الروح القدس
الأرثوذكس: منبثق من الآب، ,, الكاثوليك: منبثق من الآب والابن
البروتستانت: منبثق من الآب والابن....هذا بخلاف إختلافكم فى يوم الدينونة والمعمودية وطبيعة السيدة مريم ..وغيره.وغيره
هذا بخلاف إنقسامكم لطوائف لا حصر لها كل طائفة ولها عقيدتها
[ مينا ينظر بوجوم إلى القس فيليب الذى يتجاهل نظراته]
زكريا :- طالما أنت على عنادك لنبدأ المناظرة..بسم الآب والإبن والروح القدس ..إله واحد آمييين
ميشيل :بسم الله الرحمن الرحيم
زكريا:- ما إختلفناش يا ميشيل...بسم الله الرحمن الرحيم زى بسم الآب والإبن والروح القدس
الإسلام والمسيحية ليهم أرضية واحدة
ميشيل :- لأ طبعاً إختلفنا لأن الرحمن الرحيم صفتين من 99 صفة لله الواحد
لكن الآب والإبن والروح القدس ثلاثة مختلفين وكل واحد له شخصيته المميزة
...كمان إزاى تشبه دينك بدين لا تعترف بيه ..إنت كده إعترفت إعتراف ضمنى
بالإسلام
فلوبرس :- يا أبونا إيه إللى بتقوله ده أرضية واحدة إيه ...القرآن إحنا متأكدين إنه من تأليف بشر
ميشيل :- يا ترى مين ..من تأليف الرسول صلى الله عليه وسلم ولا من تأليف الراهب بحيرا ولا من تأليف ورقة بن نوفل ...ياللا إختاروا
زكريا :من تاليف ورقة بن نوفل عشان كان نصرانى والقرآن بيعترف بالتثليث
.إنت مش بتقرأ [ أسلوب الجمع لما ربنا بيتكلم عن نفسه ..لو كان الله واحد
ليه مش بيستخدم صيغة المفرد]
ميشيل:- ياريت تحكيلنا عن ورقة إبن نوفل قال إيه للرسول عليه الصلاة والسلام لما نزل عليه الوحى
زكريا :- أنا مش مصدق اى كلمة من الحكاية دى وباكذبها
ميشيل :- طبعاً لازم تكذبها لأنها إعتراف بنزول الوحى على الرسول عليه
الصلاة والسلام ..الشئ إللى يهمك إن كان فيه واحد إسمه ورقة بن نوفل كان
نصرانى وهوا إللى ألف القرآن لكن ورقة بن نوفل قال إيه ده مش مهم ...هيا
دى طريقة جمعكم للشبهات تاخذه إللى يمشى على هواكم وأكاذيبكم ...وتسيبه
إللى يدحض ويكذب شبهاتكم
.
أولاً أنا مش هتكلم كتير لأنها شبهة واهية أوى أوى ...لوكان ورقة بن نوفل
هوا إللى ألف القرآن كان الكفار والمشركين هما أول ناس يقولوا كده لما
كذبوا القرآن ...لكن الكفار إتهموا الرسول عليه الصلاة والسلام بإنه شاعر
وكاهن وكاذب ومجنون لكن مافيش أى إتهام منهم للرسول
= 350) this.width = 350; return false;" ondblclick="window.open(this.src); return false;" style="cursor: pointer;" alt="نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة" src="http://www.ebnmaryam.com/vb/images/smilies/salla.gif" title="نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة" border="0"> إن ورقة بن نوفل هوا إللى ألف القرآن ,, أعتقد إنهم كانوا الأولى إنهم هما إللى يقولوا كدة ..مش ناس إتولدت بعد أكتر من 1400سنة
ولو كان ورقة بن نوفل هوا إللى ألفه ليه ما نسبوش لنفسه بدل ما يدى نتيجة
تعبه لغيره,, أما الشئ إللى ينسف شبهتكم إن القرآن فيه أحداث حدثت فى
المستقبل زى غزوة بدر,,وغزوة أحد وزواج الرسول عليه الصلاة والسلام من
زينب بنت جحش وغزوة الأحزاب وغيرها وغيرها ده بالإضافة للأسئلة إللى كان
بيوجهها المسلمين للرسول عليه الصلاة والسلام وكان لازم يلاقى إجابات
عليها فى الوقت إللى كان ورقة متوفى من زمان ..ده بالإضافة لأمور ماكنتش
معروفة لأى إنسان فى الوقت ده زى [ تطور مراحل الجنين فى بطن الأم ]و[
ووصف أعماق البحار] و[ كروية الأرض] وغيرها وغيرها
يا ترى ممكن إنسان يألف كتاب يتكلم فيه عن أمور غيبية وأمور علمية هتحصل فى المستقبل ؟؟؟
[ القساوسة ينظرون لبعضهم البعض ]
ميشيل :- بلاش مكابرة : محمد عليه الصلاة والسلام هو النبى الخاتم ..آمنوا بيه قبل ما يفوت الآوان
فيليب:- أنا لا يمكن أؤمن برجل إتجوز 9 نساء ده غير جوازه بطفلة عندها ست
سنين... ست سنين وهو عنده 53 سنة ..طفلة بريئة لا حول لها ولا قوة ..فين
حماية الطفولة .. فين يا ميشيل ماتفوق ياميشيل إنت مخك راح فين؟؟
زكريا: صحيح يا ابونا فيليب.. ده غير إن زيجاته كانت فيها تضارب ..مرة
يتجوز زوجة كبيرة عنه فى السن ,,ومرة يتجوز طفلة عندها ست سنوات
فلوبرس:- أنا بنتى [سيلفيا] بتدخل على غرف البالتوك ..بتقوللى يا بابا أنا
وشى إحمر من الكسوف لما سمعت حديث لرسول المسلمين بيقول فيه [ إن من سنتى
النكاح] ..النكاح النكاح!!!
ميشيل :- صلى الله على محمد .....سؤال أوجهه ليك يا قس فيليب هل فيه تعدد زوجات فى الكتاب المقدس؟؟؟
فيليب:- آه ..قصدك إن الأنبياء كان ليهم أكتر من زوجة ..ده صحيح لكن
الانبياء لما عملوا كده كانت مخالفة لشرع الله وربنا عاقبهم عشان خالفوا
أمره..
ميشيل :- يار يت تجيب الدليل على كلامك..
فيليب:- أوى أوى [ ويفتح الكتاب المقدس ويقرأ]
سفر الملوك الاول [ 11 : 1 ] : يقول كاتب السفر :
( وَأُوْلِعَ سُلَيْمَانُ بِنِسَاءٍ غَرِيبَاتٍ
كَثِيرَاتٍ، فَضْلاً عَنِ ابْنَةِ فِرْعَوْنَ، فَتَزَوَّجَ نِسَاءً
مُوآبِيَّاتٍ وَعَمُّونِيَّاتٍ وَأَدُومِيَّاتٍ وَصِيدُونِيَّاتٍ
وَحِثِّيَّاتٍ، وَكُلُّهُنَّ مِنْ بَنَاتِ الأُمَمِ الَّتِي نَهَى
الرَّبُّ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَنِ الزَّوَاجِ مِنْهُمْ قَائِلاً لَهُمْ:
«لاَ تَتَزَوَّجُوا مِنْهُمْ وَلاَ هُمْ مِنْكُمْ، لأَنَّهُمْ يُغْوُونَ
قُلُوبَكُمْ وَرَاءَ آلِهَتِهِمْ». وَلَكِنَّ سُلَيْمَانَ الْتَصَقَ
بِهِنَّ لِفَرْطِ مَحَبَّتِهِ لَهُنَّ. فَكَانَتْ لَهُ سَبْعُ مِئَةِ
زَوْجَةٍ، وَثَلاَثُ مِئَةِ من السراري، فَانْحَرَفْنَ بِقَلْبِهِ عَن
الرَّبِّ. فَاسْتَطَعْنَ أَنْ يُغْوِينَ قَلْبَهُ وَرَاءَ آلِهَةٍ
أُخْرَى، فَلَمْ يَكُنْ قَلْبُهُ مُسْتَقِيماً مَعَ الرَّبِّ وَمَا لَبِثَ
أَنْ عَبَدَ عَشْتَارُوثَ آلِهَةَ الصِّيدُونِيِّينَ . . )
ميشيل :- ياريت تقرأ النص صح ..النص واضح وصريح إن سليمان عليه السلام
تزوج من زوجات من أمم نهى الرب إنه يتزوج منها ....ومافيش أى شئ يوحى
بالنهى عن تعدد الزوجات ..
أما بالنسبة لزواج الرسول صلى الله عليه وسلم من السيدة عائشة فهو دخل بها وهى فى سن 9 سنين مش ست سنين
فيليب:- وهو 9 سنين مش تبقى طفلة برضه؟؟
ميشيل:- هى طفلة حسب طبيعة العصر والبيئة والعادات إللى عايشين فيها دلوقت
..لكن كانت فتاة بالغة قادرة على الزواج والإنجاب بطبيعة العصر والبيئة
والعادات إللى كانت عايشة فيها والدليل على كده إن الرسول صلى الله عليه
وسلم كان [ تانى خاطب ] يطلب إيدها مش الأول...
فيليب:- أنا معاك إنت البنت ممكن تبلغ وهى فى سن صغيرة ..لكن برضة جسمها
وعقلها وشخصيتها بتبقى شخصية طفلة ..علشان كده القوانين دلوقت بتمنع زواج
البنت وهى فى سن صغيرة حتى لو كانت بالغة...
ميشيل:- أنا معاك إن زواج الطفلة حتى لو كانت بالغة فى عصرنا لازم يمنعوه
لأنه بيأثر على البنت خصوصاً لو كان جسدها لا يتحمل المعاشرة الزوجية
وممكن ينتج عن كده آلام جسدية للطفلة أو حدوث نزيف وده طبعاً يؤدى لتدهور
الحالة النفسية للطفلة إللى هيؤدى إلى كراهيتها لزوجها لأنه هو اللى
بيتسبب فى آلامها الجسدية وممكن ينتج عنه هروب الطفلة لبيت أهلها وطلب
الطلاق ..أو ممكن تكمل الحياة مع زوجها وهى مقهورة نفسياً وده هيأثر على
علاقتها بزوجها وعلى تربيتها لأطفالها..
فيليب:- أديك أعترفت أهوه..يبقى كلامنا صحيح إن ده كان تعذيب وقهر للسيدة عائشة إنهم يجوزوها وهى فى السن ده.
ميشيل:- لأ طبعاً ..لأنى باقول كده عشان أطبق إللى قلته على الحياة الزوجية بين الرسول صلى الله عليه وسلم والسيدة عائشة
السيدة عائشة بإعترافها كانت بتحب السيدة [ سودة بنت زمعة] عارفين ليه
؟؟؟...لأنها تنازلت عن يومها للسيدة عائشة ..إذن معنى كده إن السيدة عائشة
كانت بتحب إن الرسول صلى الله عليه وسلم يقعد معاها أطول وقت .لو كانت
السيدة عائشة طفلة زى ما بتقولوا كانت كرهت زوجها وتمنت إنه يغيب عنها
أطول فترة ممكنة لأنها مقهورة نفسياً وجسدياً بسببه ..لكن ده محصلش .لإنها
كانت بتشعر بسعادة فى وجود الرسول جنبها.. ده غير إن فى أحاديث تثبت غيرة
السيدة عائشة على الرسول صلى الله عليه وسلم من زوجاته ومن النساء إللى
كانوا بيوهبوا نفسهم للرسول صلى الله عليه وسلم..إذن محصلهاش أى تدهور فى
حالتها النفسية ,,أوحصلها آلام جسدية من معاشرة رجل يكبرها بأعوام كتيرة
,,ولا هربت من منزل الزوجية وطلبت الطلاق ...إذن فين قهر الطفولة وحماية
الطفولة إللى بتقول عليه يا قس فيليب
أما بالنسبة لعقل السيدة عائشة ..طبعاً كفاية إنى أحكى عن حادثة الإفك
إللى كان عمرها حوالى 12 سنة وإزاى إتصرفت بحكمة وإزاى صبرت وإحتسبت ولم
يصدر منها أى كلام سوى أنها قالت [ فصبر جميل والله المستعان على ما
تصفون]..هل ممكن طفلة دلوقت فى سن 12 سنة تدرك إن الناس بتتكلم عليها
وبتخوض فى عرضها ممكن تتصرف بالتعقل ده؟؟؟ هاقول إيه عن أسئلتها للرسول
صلى الله عليه وسلم إللى عرفت بيها أمته حاجات كتيرة فى القرآن والسنة ,ده
غير إنها سجلت بعقلها كل حركات الرسول صلى الله عليه وسلم بدقة ونقلت كل
ده للمسلمين وعلمتهم بعد وفاة الرسول عليه الصلاة والسلام....يبقى لكان
عقلها عقل طفلة ولكان جسدها جسد طفلة وكانت عايشة مع زوجها قصة من أجمل
قصص النجاح فى الحياة الزوجية...
[ يوجه ميشيل نظره للقس زكريا]
الرسول عليه الصلاة والسلام تزوج من سيدة أكبر منه فى السن فنجح زواجه..وعاش معاها أجمل قصة حب فى التاريخ بين زوج وزوجة
وتزوج من فتاة تصغرة بأعوام عديدة فنجح زواجه وتعلقت به زوجته الصغيرة وأحبته
تزوج من زوجة كانت يهودية وأبوها من أعداء الإسلام فنجح زواجه منها ولم يعيرها بأبوها أو يقوللها لفظ يزعلها
تزوج من سيدة مسنة وهى سودة بنت زمعة ..فأحبته حتى أنها تنازلت عن يومها
للسيدة عائشة لأنها كانت عاوزة تعيش طول عمرها وهى زوجة للرسول عليه
الصلاة والسلام عشان تبقى واحدة من زوجاته فى الآخرة.ونجح زواجه
تزوج من المسيحية فنجح زواجه منها
تزوج من الأرملة والمطلقة فنجح زواجه
قوللولى مين ممكن من البشر يتجمع فى شخصيته الحنان والحب والعطف والرحمة
والصبر والتفاهم عشان تتجمع ليه كل مقومات النجاح فى كل زيجاته إللى
بتقولوا عنها إن فيها تضارب
مين الراجل إللى يتجوز زوجة أكبر منه فى السن وهو لسه فى ريعان الشباب
وينجح زواجه ..وفى نفس الوقت ينجح زواجه من فتاة بينه وبينها أعوام كتيرة
إلا إذا كان الراجل ده [ على خلق عظيم] وشخصيته شخصية عظيمة قادرة على
النجاح فى كل خطوات حياتها ومع كل أصناف البشر ..وهيكون مين الراجل ده غير
خاتم الأنبياء والمرسلين..إذن يا قس زكريا تضارب زيجات الرسول عليه الصلاة
والسلام ونجاحه فيها كلها علامة من علامات النبوة مش شبهة من الشبهات .
[ يوجه ميشيل نظره للقس فلوبرس]
يعنى يا قس فلوبرس وش بنتك إحمر من كلمة النكاح وهو الحلال إللى أمر بيه
ربنا ,والرسول عليه الصلاة والسلام أمر أمته بالفطرة الطبيعية إللى فطر
ربنا الناس عليها علشان ما يحصلش الزنا والعلاقات الغير سوية ,وما حمرش وش
بنتك من قراءة الألفاظ الخادشة للحياء ووصف الزنا والزانيات وقصص زنا
المحارم وغيره وغيره فى كتابكم المقدس؟؟؟
فلوبرس :- قصدك إن الكتاب المقدس فيه ألفاظ خادشة للحياء..والقرآن يعنى
مافيهوش ألفاظ خادشة للحياء ..طب إيه رأيك فى جملة [ أحصنت فرجها] ؟؟
زكريا:- ولا فى حديث بيقول فيه رسول المسلمين وهو بيشبه العملية الجنسية زى.زى .زى......مش قادر أقول ..[ زى الرشاء فى البئر]
فيليب:- ولا قصة يوسف وإمراة العزيز كلها ألفاظ خادشة للحياء
ميشيل :- لا حول ولا قوة إلا بالله..الظاهر إنكم مش فاهمين يعنى إيه ألفاظ خادشة للحياء ..يعنى مثلاً النص ده
(( مَا أَجْمَلَ رِجْلَيْكِ بِالنَّعْلَيْنِ يَا
بِنْتَ الْكَرِيمِ! دَوَائِرُ فَخْذَيْكِ مِثْلُ الْحَلِيِّ صَنْعَةِ
يَدَيْ صَنَّاعٍ. 2سُرَّتُكِ كَأْسٌ مُدَوَّرَةٌ لاَ يُعْوِزُهَا شَرَابٌ
مَمْزُوجٌ. بَطْنُكِ صُبْرَةُ حِنْطَةٍ مُسَيَّجَةٌ بِالسَّوْسَنِ.
3ثَدْيَاكِ كَخِشْفَتَيْنِ تَوْأَمَيْ ظَبْيَةٍ. 4عُنُقُكِ كَبُرْجٍ مِنْ
عَاجٍ. عَيْنَاكِ كَالْبِرَكِ فِي حَشْبُونَ عِنْدَ بَابِ بَثِّ رَبِّيمَ.
أَنْفُكِ كَبُرْجِ لُبْنَانَ النَّاظِرِ تُجَاهَ دِمَشْقَ. 5رَأْسُكِ
عَلَيْكِ مِثْلُ الْكَرْمَلِ وَشَعْرُ رَأْسِكِ كَأُرْجُوَانٍ. مَلِكٌ
قَدْ أُسِرَ بِالْخُصَلِ. 6مَا أَجْمَلَكِ وَمَا أَحْلاَكِ أَيَّتُهَا
الْحَبِيبَةُ بِاللَّذَّاتِ! 7قَامَتُكِ هَذِهِ شَبِيهَةٌ بِالنَّخْلَةِ
وَثَدْيَاكِ بِالْعَنَاقِيدِ. 8قُلْتُ: «إِنِّي أَصْعَدُ إِلَى
النَّخْلَةِ وَأُمْسِكُ بِعُذُوقِهَا». وَتَكُونُ ثَدْيَاكِ كَعَنَاقِيدِ
الْكَرْمِ وَرَائِحَةُ أَنْفِكِ كَالتُّفَّاحِ وَحَنَكُكِ كَأَجْوَدِ
الْخَمْرِ. لِحَبِيبِي السَّائِغَةُ الْمُرَقْرِقَةُ السَّائِحَةُ عَلَى
شِفَاهِ النَّائِمِينَ ))
إيه العبرة إللى نستنبطها منه ,,إيه التشريع إللى نتعلمه منه ,,إيه
الفايدة إللى تاخدها الأجيال منه؟؟لا شئ غير إثارة الغرائز ودغدغة مشاعر
أى مراهق ممكن يقراها
لكن قصة يوسف عليه السلام مع إمرأة العزيز ,,ووصف الرسول عليه الصلاة
والسلام لعملية الزنا ,, ووصف طهارة السيدة مريم ..كلها عبر وعظات وفائدة
للأجيال ..وطبعاً بدون إستخدام أى لفظ خادش زى ما بتقولوا
أول حاجة .وصف الرسول عليه الصلاة والسلام للوضع إللى يثبت جريمة الزنا
عشان أمته تعرف إزاى تكون الشهادة على الزناة .... إذن حديث الرسول عليه
الصلاة والسلام لأصحابه كان عشان يحط [ تشريع لأمته] فى مسألة إثبات الزنا
عشان ماحدش يظلم أبرياء ويرميهم بالزنا من غير ما يشوف وضع معين تثبت بيه
جريمة الزنا...
أما التى أحصنت فرجها:- فلو فتحت أى تفسير هتعرف التفسير الراقى للعبارة دى وإللى مافيش زيها فى كتابكم المقدس
أمابالنسبة لقصة يوسف عليه السلام .طبعاً دى قصة كان ليها أهمية فى حياة
نبينا يوسف لأن بسببها دخل السجن ,,كمان فيها عبرة للشباب إزاى إن سيدنا
يوسف برغم كل المغريات ظل طاهر نقى ..
الألفاظ الخادشة فى كتابكم المقدس خلتكم تمنعوا الأطفال والمراهقين من
إنهم يقروا حاجات معينة فيه ..لكن القرآن ما فيهوش أى لفظ خادش أو أى شئ
ممكن يخلينا نمنعه عن المراهقين والأطفال..
لأن المراهق إللى يقرأ النص بتاع نشيد الأناشيد هيتخيل وهتتمثل قدامه مفاتن إمرأة فبالتالى ستثار غرايزه
لكن إللى يقرأ قصة يوسف عليه السلام وإمرأة العزيز هيتخيل شاب بيفر من وجه إمرأة بتدعوه لفعل الفاحشة
ميشيل [ يبكى] والله قصة يوسف إللى يقراها يبكى لما يوصل لكلمة سيدنا يوسف
لإمرأة العزيز[ معاذ الله إنه ربى أحسن مثواى إنه لا يفلح الظالمون]
فيليب:- إنت كمان بتعيط لما بتقرا القرآن؟؟
ميشيل : أنا باعيط لأنى كان ممكن أموت قبل ما أعرف الحق ..يا ترى كان ها يبقى مصيرى إيه؟؟
فلوبرس[ بعصبية] كان هيبقى مصيرك بين أحضان يسوع
فيليب:- الظاهر إنك ماتعرفش حاجة عن الناسخ والمنسوخ ..ده إنت مسكين أوى؟؟
زكريا:- أه ..أوعى تقول إننا بنفترى على الإسلام ..الناسخ والمنسوخ ده شئ
إتكلم عنه علماء مستنيرين مسلمين وعلماء على مستوى عالى من العلم والفكر
وقالوا إنه خطر على الشريعة الإسلامية ..ده يعنى مش كلامى أنا؟؟
ميشيل :- ممكن أسألك سؤال يا قس زكريا؟؟
زكريا:- إتفضل
ميشيل :- حضرتك عملولك عملية [ الختان ] وإنت صغير؟؟
زكريا [ بإستغراب] :- أنا مش ملزم أجوبك على السؤال ده
ميشيل:- وأنا عارف إجابتك لأنى أنا كنت مسيحى فى يوم من الأيام ..طب ليه مافيش ختان عندنا مع إن فى شريعة اليهود فيه ختان
القساوسة صامتون
ميشيل :- أنا يكفينى الصمت إللى إنتوا فيه ...شفتوا إزاى إنها شبهة يترد عليها فى كلمتين
ما فيش فايدة من إللى بتعملوه الدين الإسلامى هو الحق سواء شئتم أم أبيتم
فيليب يظهر على وجهه الضيق ويهب واقفاً
طب إيه رايك فى جمع القرآن والمصاحف إللى إتحرقت؟؟
ميشيل :- باقولك إيه يا قس فيليب إنت راهب فى الكنيسة طول عمرك ومع ذلك
لسة بتقرأ نصوص دينك من الكتاب المقدس ومش حافظ غير النصوص الصغيرة بس..
لكن أنا حفظت القرآن فى 3 سنين بالتجويد أقدر أقراه فى أى وقت لأنى حافظه
...لما يكون ده حالى وأنا كنت من وقت قريب مش مسلم وحفظت القرآن فى3 سنين
..أمال إللى كانوا عايشين فى عصر الرسول عليه الصلاة والسلام ونزل القرآن
عليهم على دفعات لمدة23 سنة وكانوا أصحاب فصاحة وبلاغةوحفظ للأشعار كانوا
حافظين القرآن إزاى؟؟
يبقى لما تقوللى إن جمع القرآن حصل فيه كذا وكذا ..أقولك إن ربنا حفظ
القرآن أولاً ..ثانياً كان القرآن محفوظ فى الصدور ومحفوظ بالكتابة
وطبعاً إنت عارف إن المصاحف إللى إتحرقت علشان الامة تتوحد على [حرف ]
واحد قبل ما تختلف على [7أحرف] والكلام ده مكتوب فى الكتب إللى جبته منها
الشبهات ..يبقى بتقولوا الشبهة مخالفة للى قرأتوه فى الكتب ليه؟...ولا دى
من تعاليم بولس إللى حرف النصرانية؟؟
فيليب:- تحريف إيه إللى بتقول عليه؟؟
ميشيل :- تحب أجيبلك الأدلة من كتابك ..إتفضل
فيليب:- خلاص المناظرة إنتهت
ميشيل :- أنا ماخلصتش كلامى لسه ..
فيليب:- خلاص إنتهى ..يا مرقس ..يا جرجس خدوه وصلوه لأوضته لحد ما يجى خاله ... وبإذن الرب هينتهى كل شئ النهاردة
[يغادر ميشيل الغرفة وعلى وجهة إبتسامة ]
زكريا:- إيه يا أبونا فيليب أنهيت المناظرة بدرى ليه أنا كنت لسه هاكلمه عن [ رضاعة الكبير] و[ حديث الغرانيق] وغيره وغيره
فيليب:- خلاص أنا شفت إنه مافيش فايدة من التكملة ..شبهة الناسخ والمنسوخ هى أكبر شبهة ممكن نطعن بيها الإسلام ومع ذلك مانفعتش
[ يوجه بصره لمينا]
وإنت يا مينا ليه قعدت ساكت طول المناظرة ..أمال كنت باخليك تجمع الشبهات ليه؟؟
مينا:- صحيح إننا مختلفين مع الطوائف التانية فى العقيدة؟؟
فيليب:- أيوه يا مينا ..أيوه. أيوه ..أيوه..هوا ده بس إللى طلعت بيه من القعدة كلها؟
مينا :- طب ليه لما سألتك ما قولتليش كده؟؟
فيليب:- عشان ما يحصلش ليك بلبلة وإنت لسه فى أول الطريق ..وبعدين فيها
إيه لما نختلف مع بعض فى العقيدة ,المهم إننا إحنا صح وهما غلط
مينا:- أكيد هما بيقولوا نفس الكلام
فيليب:- إحنا المؤمنين وهما كفرة لإننا ما برأناش اليهود من دم المسيح زى ما عملوا ,,ولا قلنا للهندوس إحنا إلهكم وإلهنا واحد ..فهمت
مينا :- يعنى المسلمين دلوقت بقوا أحسن مننا ما عندهمش طوائف زينا
فيليب:- مين قالك ده عندهم الدروز والنصيرية والشيعة والقاديانية ..الظاهر إنك ماتعرفش حاجة
زكريا:- هنعمل إيه لميشيل دلوقت؟؟
مينا :- المفروض نسيبه طالما إختار طريقه بنفسه
فيليب:- يا سلام ..عاوزنا نسلم أعدائنا المسلمين واحد مننا على طبق فضة ونقولهم إتفضلوا ..ده لا يمكن ابداً
زكريا:- طب لو المسلمين شموا خبر؟؟
فيليب:- مش هيقدروا يعملوا حاجة
زكريا:- ما أظنش ..بعد حكاية وفاء قسطنطين ممكن يفوقوا وما يسمحوش إننا نأخذ ميشيل كمان
فيليب:- إطمن أوى ..المسلمين مش هيفوقوا أبداً وطول ما أمريكا ما هى مورياهم [ العين الحمرا والناب الأزرق] عمرهم ما هيفتحوا بقهم
مينا :- بس
فيليب:- بس إيه يا مينا دول أعداءنا
مينا:- بس المسيح قال باركوا لاعنيكم وأحبوا أعداءكم
فيليب:- أحبوا أعداءكم بس إيه يا مينا ...ده هينقطنى
[ إلى اللقاء فى الفصل الثالث إن شاء الله]